אריק חייט - בדיקת פוליגרף פוליגרף אריה חייט :
02-6733415
050-522-0828

פוליגרף

בדיקת פוליגרף

מהו פוליגרף


משמעות המילה "פוליגרף" הוא צירוף המילים "פולי" ו- "גרף" המבטא רישום סימולטאני של מספר מדדים פיזיולוגיים שנועד לחשוף מידע המצוי אצל חשודים אשמים המבקשים למנוע את חשיפתו או לאשש את גרסתם של חפים שמידע מפליל כזה אינו מצוי ברשותם.


הרציונאל העומד בבסיס השיטה הוא הקשר הפסיכו- פיזי או הקשר בין גוף ונפש. [ראה בעניין זה את מאמריו וספרו של פרופסור ישעיהו לייבוביץ "הבעיה הפסיכו- פיזית""].


לקשר הפסיכו - פיזי ולתהליכים הנפשיים הפנימיים ביטויים חיצוניים: לדוגמא: כאשר אנו חשים בסכנה או פחד אנו מחווירים עקב זרימת דם רב לגפיים [מצב Fight or Flight ] על חשבון הפנים הגולגולת והמוח. כאשר אנו מתביישים נבוכים, אנו מסמיקים / מאדימים ועוד. ביטויים אלה תחילתם בתהליכים נפשיים קוגניטיביים במוחנו.


תהליכים נפשיים הכרתיים מפעילים מספר רב של מערכות פנימיות שהן עצמאיות / אוטונומיות לחלוטין כגון: מערכת הלב, מע' העצבים המרכזית, מערכת הסימפטית או הסימפטטית ומערכת הפארה - סימפטית ומערכת הנשימה. מתחוללים שינויים פיזיולוגיים שונים כגון: עלייה בקצב הלב (דופק) ו/או בלחץ הדם, עלייה בחום הגוף ,שינויים ברמת המוליכים החשמליים של העור ו/או התנגדות של מוליכות העור (שינויים במערכת העצבים הקשורים לעולם תוכן קוגניטיבי) התרחבות האישונים, שינויים בנשימה (נפח וקצב) ועוד.


מנגנונים ומערכות ביולוגיות בבעלי החיים ובתוכם האדם מנעו את הכחדתנו בתהליך האבולוציוני. הגוף החי שואף להומואוסטזיס (איזון ושווי משקל פנימי).


בדיקת פוליגרף


בדיקת פוליגרף היא למעשה מבחן פסיכולוגי או פסיכו פיזיולוגי דיפרנציאלי הנמדד ונרשם על גבי גרפים (צ'רטים) אותם מפענח המומחה ומסיק את מצבו ההכרתי קוגניטיבי סובייקטיבי של הנבדק לגבי נשוא הבדיקה. מטרתו: לאבחן בין אוכלוסיית דוברי האמת לבין אוכלוסיית דוברי השקר.


בניגוד לתפיסה הרווחת, בדיקת פוליגרף לא קובעת ו/או לא מסיקה ממצאים בדבר מציאות אובייקטיבית (למשל אם אכן אתה גנבת את השעון שנעלם) אלא מסיקה מהתהליכים הנפשיים הפרטיים של הסובייקט (הנבדק) האם הנבדק תופס את עצמו כמי שגנב את השעון שנעלם, קרי האם הסובייקט סבור ו/או מודע לכך שעשה אקט פיזי (נטל את השעון) במתכוון (ללא רשות הבעלים) לצמיתות (על מנת לשלול אותו מבעליו) ושלא כדין (תופס את מעשיו כמעשה פסול, שלילי, ואסור ). כמובן, אדם שבלי משים נטל את השעון, אינו מודע לכך, אינו תופס עצמו כגנב, וימצא דובר אמת גם כאשר השעון מצוי אצלו כמציאות אובייקטיבית.


נכון, האדם "הנורמאלי" מודע למעשיו, ולפיכך, ב - 95% מבדיקות פוליגרף הנעשות לאוכלוסייה "הנורמאלית", ישנה חפיפה בין המציאות ההכרתית הסובייקטיבית (נפשית - הפרטית) לבין המציאות האובייקטיבית (הפיזית - "רשות הרבים"). לפיכך, בבדיקת פוליגרף לקבוצות אוכלוסייה הסובלת מבעיה נפשית ו/או סוציולוגית (חיברות) פתולוגית [כגון: סוציופתים, סכיזופרנים פרנואידיים, בעלי מחשבות שווא הסובלים מאילוזיות ו/או פסיכוטיים בכלל] תימצא אי התאמה ו/או סתירה בין אירועים כפי שתופס אותם הסובייקט הפרטי הנפשי ובין האירועים כפי שהם נתפסים במרחב הפיזי "האובייקטיבי" בעיני הכלל.


בדיקת פוליגרף - זיכרון המעשה


הוא שאין זיכרון שהמעשה המיוחס אכן נעשה: לדוגמא: "פנצ'ר מאכר" המתקן תקרים במספר רב של מכוניות כשגרת עבודה יומיומית כרוטינה). החשד לכאורה הוא שהעובד לא הבריג ביום מסוים במכונית מסוימת את כל בורגי הגלגל וכתוצאה מכך, נגרמה למכונית בצאתה מן הפנצ'רייה תאונה עם נפגעים. כך הדבר הוא כאשר מכונאי שבאחת מעשרות טיפולי מנוע שעשה במכוניות באותו יום, מתקשה לזכור אם החליף שמן מנוע חדש במקום זה הישן. הסוגיה עולה במסגרת בירור השאלה אם מנוע המכונית ניזוק בשל כך שמכונית שוחררה לכאורה, מלכתחילה, מן המוסך ללא שמן מנוע, או המכונאי יצק למנוע שמן חדש, אך זה נשפך מאוחר יותר בשל פגיעה בתחתית המנוע עקב נהיגה רשלנית של בעל הרכב עצמו.


לפיכך, לא תתקיימנה בדיקות פוליגרף למצבים שיש חשש / ספק שאף שנעשתה פעולה פיזית, זו נעשתה שלא במודע כפעולה שוטפת, שגרתית/ יומיומית רוטינית, - שמי שעשה אותה, לא בהכרח יזכור אותה או את נסיבותיה הספציפיות.


בדיקת פוליגרף היא שיטה לבחינת תהליכים נפשיים הכרתיים מנטאליים של סובייקט הבדיקה, רשומם ומדידתם של השינויים הפיזיולוגיים הנובעים מתהליכים אלה, והמרת המימד ההכרתי הפסיכולוגי של הנבדק שהיה עובר לבדיקה, מימד פרטי לחלוטין, למימד פיסיולוגי אובייקטיבי מבחינה הכרתית הניתן לכימות ומדידה "ברשות הרבים".


לראש עמוד פוליגרף
מכון פוליגרף
שם :
טל :
מייל :


מכונת אמת | פוליגרף | מכון פוליגרף | בדיקת פוליגרף | אלימות במשפחה
יעוץ זוגי

לייבסיטי - בניית אתרים